Bypakken er et samarbeid mellom Bodø kommune, Nordland fylkeskommune og Statens vegvesen. Pakken har mer enn hundre prosjekter og inneholder blant annet ny riksvei 80, bedre kollektivtilbud og nye gang- og sykkelveier. Dette løftet skal betales i et spleiselag mellom det offentlige og bilistene.
Lettere uten egen bil
Stadig flere tar bussen i Bodø. Omlegging til nytt kollektivsystem har gjort det enklere og mer oversiktlig å reise kollektivt. Kommende utbygginger i bypakken vil medføre ytterligere forbedret fremkommelighet og redusert reisetid.
Omlegging til nytt kollektivsystem høsten 2012 har vært en suksess. Antall kollektivreiser har så langt økt med 22%, eller mer enn 200 000 reiser.
Dette gjøres:
* Nye kollektiv –traséer er allerede på plass og flere kommer
* Bygging av flere universelt utformede holdeplasser
* Fremkommelighet for kollektivtrafikken skal forbedres; blant annet ved bussprioritert kryssing (innføre trafikklys som skifter til grønt når bussen ankommer krysset) av ett eller flere lyskryss.
Ambisiøse mål
I henhold til mål knyttet til kollektivtrafikken i Bypakke Bodø er ambisiøse. Det fastsettes her at andelen av de som går, sykler eller benytter kollektivtransport skal være på 21% og at antall passasjerer skal fordobles ift. hva det var ved oppstart. Videre at klimagassutslippene i Bodø skal være lavere enn ved oppstart i 2012.
Det jobbes også med ny teknologi knyttet til billettprodukter og sanntid. Dette vil bidra til ytterligere attraktivitet og tilgjengelighet for de kollektivreisende.
I Bypakke Bodø investeres Nordland fylkeskommune 60 millioner kroner til økt satsing på kollektivtilbudet i Bodø, dette kommer i tillegg til infrastrukturtiltakene som bygges i regi av Bypakken.